Har sådan tur att jag har träningskompisar som hjälper till att få ut en för att träna, även om det är kallt och man känner sig krasslig. Att vi sedan fick till en riktigt trevlig liten övning där vi, i alla fall jag och Sookie, tydligt fick kvitto på vad vi behöver arbeta på.
 
Detta behöver vi arbeta på:
  • Tunnlar - att svänga vänster eller höger efter dem på kommando
  • Kurvor - att inte sväva ut. Träna mkt på att komma in och få belöning, för att sedan skickas ut?
  • Sluta träna självständighet ett tag. Så fort jag blir lite stillastående så tar Sookie egna beslut, eftersom hon brukar få belöning för det när vi tränar fjärrstyrning.Detta är vårt största bekymmer. Sookie bestämmer sig ibland för att ta hinder, oavsett vad jag visar. Detta måste vi få slut på!
  • Olika positioner på mig i slalomen - vi måste backa lite. Sookie har blivit mer osäker efter att jag slutat belöna om hon gör fel (går ur). Detta leder till att hon går ur om jag försvinner eller blir tyst ( jag tror att detta är för att hon misstänker att hon gör fel)
  • Markera target - running verkar fungera bra MEN jag är inte helt övertygad om att det kommer att bli riktigt säkert. Därav ska jag kombinera med att försöka lära in en target. Påbörjade det tidigare, emn fullföljde inte. Nu måste jag skärpa mig. Tänkte även lägga till bågar över kontaktfälten för att öka möjligheten till rätt beteenden.

 

1 kommentarer

Sofia

27 Jan 2014 13:25

Jag tänker som så att våra hundar är unga och oerfarna. Att bryta ner det, förenkla och tydligt belöna det som vi vill att de ska göra är mitt ledord. Om de har svårt att förstå svängsignal efter tunnel så tränar jag på bara det, utan andra hinder så att han verkligen förstår vad jag belönar. Sedan blandar jag med rakt fram kommando för att se om han har förstått skillnaden. Det är ju härligt utmanande att träna unghundar. Och när poletten trillar ner och de förstår vad vi menar är ju den bästa belöning man kan få. :-)

Kommentera

Publiceras ej