Tränade lite på en upplyst och skottad, men blöt, parkering igår. Jag har varit dålig på att prioriera upp lydnadsträningen på sista tiden. Ibland är jag så orsättvis mot min hund. Jag måste lära mig acceptera att hon är miljökänslig och vek. Fick akut dåligt samvete igår kväll när jag kände mig frustrerad över hur pass känslig Sookie är. Borde vara tacksam för att hon ändå vill jobba, även om det inte känns som det gjorde med Indy (som gick och viftade på svansen hela tiden - överlycklig att få vara nära matte).

Om 9 dagar är sista anmälaningsdagen till lydnadstävlingen i Mohedahallen i mitten av januari.
Jag hade hoppats på att starta båda dagarna. Att känna att vi är redo.
Men så känns det inte. Då är det också lite taskigt av mig att begära att vi kan prestera något på tävling som jag inte har begärt att vi ska kunna på träning ännu.
Jag vill verkligen inte träna hela moment eller tävlingsmässigt. Det passar inte oss. Däremot så måste jag börja träna mer mot tävling och börja vänja Sookie vid att göra flera moment efter varandra, behålla fokus trots tävlingsledare på plan samt ligga tryggt, även om andra hundar skulle röra på sig. Jag har nästan bestämt mig för att avstå och vänta lite mer med debuten. Känner att 225 kr, per start, för att träningstävla ( och avstå sådant som jag inte är 100 på) är lite väl mkt pengar. Sedan är jag för mkt tävlingsmänniska för att medvetet avstå tror jag. Jag borde verkligen bättra mig på den punkten.

Bedömning av dagsläget på de moment vi börjat lära in:

Lydnadsklass 1

Platsliggning ( 2 min)
 Lägger sig ner rakt och snabbt, men nosen i backen. Har ett extra kommando efter detta, ” Stanna kvar”, innan jag lämnar. Hemma ligger hon 3 min i lugn miljö. Jag har bara gått 4 meter bort och ibland gått runt ett hörn. Behöver extra kommando att ligga kvar med hakan i backen när jag kommer tillbaka, annars kan hon lyfta på huvuet och kika upp mot mig när jag ställer mig jämte.
I Mohedahallen lägger hon sig rakt och med nosen i backen. Har lämnat 15 meter och stått ca. 1 min. det händer att hon lyfter på huvudet om någon hund börjar skälla, men hon har än så länge aldrig rest sig. Hon kan krypa lite framåt om jag säger åt henne att lägga ner huvudet igen, lägga sig tillrätta.
Har lagt jämte andra hundar, men endast hundar som ligger och då gått tillbaka och belönat.

Känner att hon ligger kvar, men att hon kan justera sin position och lyfta upp huvudet och det är inte OK vid tävling för mig.

Tandvisning
Med vissa går det bra, men hon har morrat till mot någon enstaka. Hon är inte modig och om någon med stort hår böjer sig ner över henne så försöker hon backa undan. Är det någon som sätter sig på huk så är det inga bekymmer. Här måste vi träna mer. Jag kommer inte att tolerera att hon morrar, men jag kommer inte heller tolerera att den som ska kolla tänder på något sätt korrigerar Sookie.
Hänger på att domaren inte är för brysk…

Linförighet

Har precis börjat gå fot med koppel. Har enbart tränat utan koppel innan. Ingångar och vänstersvängar är strålande. Högersvängar kan hon sväva ut. Vid starterna kan hon hamna lite före, men korrigerar själv positionen. Kommer lite väl långt fram ibland och sätter sig med rumpan lite väl inåt (bakom mig) ibland. Sätter sig snabbt vid stopp, men jag lägger fortfarande till kommando för detta.
Hon går lite smygandes hela tiden och om jag är tyst för länge så händer det att hon bjuder på ett läggande eller ställande under gång. Hon ser lite kuvad ut, men ju mer jag leker upp henne, desto mer smyger hon. Har inte alls den där viftande svansen som jag hade hoppats på.

Jag har svårt att få till snygga och justa högersvängar, har inte hittat rätt sätt att gå ännu.

 Platsläggande
Snabbt och fint. Lägger fortfarande på ett stanna när jag kommer tillbaka.

Inkallning
Kan tjuvstarta, behöver jobba mer på stadgan innan start. Har inte reagerat på att någon annan säger ”kalla in” ännu. Bra fart och fina ingångar.

Ställande
Blir ofta läggande. När hon förstår kommandot så blir det dock jättefint. Tvärnitar och står helt still. Gäller att se till att det inte kan missförstås. Tror inte att hon klarar detta fullt ut ännu.

Apportering
Inga bekymmer. Borde vara full pott. Kan hantera att TL lämnar av, griper aktivt, håller bra och lämnar av vid kommando. Ev. så kan hon lyfta lite på rumpan när hon ska ta apportbocken. Har testat med olika apportbockar av trä och alla har gått bra.

Hopp över hinder
Kan tjuvstarta, behöver jobba mer på stadgan innan start. Hoppet och ingången är inga bekymmer. Borde ge full pott, om hon inte tjuvar.

Lydnadsklass 2

Inkallning med ställande
Bra fart in. Tvärnitar, dock kan hon lägga sig istället. Har både armrörelse och kommando.

Rutan
Jobbar nära rutan. Springer in och stannar stående vid kommando. Om hon är för taggad händer det att hon rundar konen istället.

Apportering
Sitter i kast, snabbt ut, kan vara lite omständlig vid gripandet och putta till apportbocken, snabbt in, bra ingångar och avlämningar. Behöver jobba mer på att hon klipper den utan tvekan från marken.

Fritt hopp över hinder
Har fungerat bra. Kan bli snabbare i sättandet på andra sidan hindret.

Fjärrdirigering
Kan bli störd av att TL står bakom och då försöka komma närmare mig.
Fina skiften när hon är trygg. Kan tjuva och bjuda på ett ställande om jag är tyst för länge.
Jobba mer på stadgan och tryggheten.

Lydnadsklass 3

Sittande i grupp
Har testat kortare stunder och det har fungerat bra.

 Elitklass

Inkallning med läggande och ställande och läggande
Lägger sig snabbt. Har inte kört längre avstånd och läggade + ställande i samma inkallning.

 

Indys attityd under fotgående. Han hade superkul. Sookie är mer fokuserad, men orkar itne hålla koncentrationen fullt ut. Man ska inte jämföra två så radikalt olika hundar, men det är svårt att låta bli.

 
prestationsångest,

Kommentera

Publiceras ej