Den 11 och 12 april är det tänkt att vi ska testa att tävla lydnad för första gången. Med Indy var jag alltid orolig för att han skulle ha för mkt. energi och liksom ”balla ur”. Med Sookie är jag orolig för att hon gör allt innan jag hinner ge kommandot. Hon håller ihop mkt. bättre på träning och har en betydligt bättre fokus än Indy. Indy var mest överlycklig över att få vara med matte på en appellplan, han var helt enkelt genomlycklig för att vi var tillsammans. Sookie är taggad på att få en uppgift, hon har kul, men har en helt annan fokus på varför vi gör saker och ting. Men i sin fokus på att göra rätt så försöker hon förutse mina signaler och detta blir väldigt tydligt i vissa moment.

Jag är ingen lydnadsguru, jag har tränat Indy innan och jag lärde mig massor på det. Men Indy var en annan typ av hund och jag hade lärt mig en annan typ av hundträning (mkt visa och lite forma).
Jag känner mig som en nybörjare och jag fasar för att tävla. Detta är lite märkligt. Jag älskar att tävla (i teorin) och skulle inte kunna träna hund utan att ha målet att tävla och att klara av att få championaten. När det sedan närmar sig tävling så är det som att tävlingsinstinkten kolliderar med prestationsångesten och kvar står en tilltufsad förare och en hund som behöver stöd.
För att klara av att hantera detta så att det inte spiller över på min hund så försöker jag att enbart fokusera på mål som inte har med poäng eller placeringar att göra.
Så vad ska jag fokusera på inför vår första lydnadstävling?

·         Jag ska lyckas vara lugnt och tydlig så att jag kan vara juste mot min hund och ge henne den information hon behöver.

·         Jag ska inte bli irriterad om något blir galet (det är inte hunden som jag blir irriterad på, det är mig själv)

·         Vi ska klara tandvisningen - men om jag märker att domaren är av den mer burdusa typen så avstår jag. Även om jag nu känner mig trygg i att Sookie klarar det.

·         Jag kan stå ut med lite pip under platsen och jag ska inte blir sur om hon lyfter på huvudet. Hon är duktig på att stanna kvar och det får räcka i nuläget.

·         Om hon lägger sig/ställer sig innan mitt kommando så ska jag få med henne igen och sedan ge kommandot.

·         Om hon utför fel i läggandet/ställandet så ska jag be henne om det rätta, inte bara gå vidare.

·         Jag ska förbereda mina svängar och stopp i linförigheten.

·         Jag ska berömma min hund när hon gör rätt och inte blir så nervös att jag bara stressar vidare till nästa moment.

·         Vi ska ta den tid vi behöver på planen. Det är VÅR tid och VI ska ka kul.

Vi ska nu prioritera lydnadsträningen, har varit oerhört dålig på att träna just lydnad den senaste tiden. I varje fall träna lite mer strukturerat. Har väl hänt att vi gått lite fot, men mkt. mer än så har det itne blivit.

Åkte till Moheda bollhall igår och testade av nuläget.
det som inte fastande på film var att Carro hjälpte oss med en tandvisning och den fungerade helt ok. Hon kunde hälsap åmig, ställa sig jämte Sookie och sedan lyfta lite lätt på Sookies läppar. :)

Vi lade även en plats med hundar rätt nära. Vi lade bara 1 minut och jag fick säga till Sookie att lägga ner huvudet när hon började pipa efter det att en uppbunden stackare ( Casper fick inte vara med) beklagade sig lite över att inte få vara med. Bra träning för en känslig hund! Hundar kan börja skälla och då gäller det att hon klarar det.

Testade öven om hon kom ihåg skick till konen och det var inga problem, trots att vi enbart tränat den 3 gånger innan och över ett halvår sedan sist.

Försökte fokusera på stadga vid återgångar och att länga passen samt köra två moment efter varandra.
Överlag är jag nöjd med passet.

 

Kommentera

Publiceras ej